Ο βραβευμένος ποιητής Γιώργος Μοράρης παρέλαβε επιστολή από τις Πολιτιστικές υπηρεσίες με την οποία του ανακοίνωναν πως επέλεξαν τον ίδιο για να συμμετάσχει στο πρότζεκτ Transpoesie, το οποίο πραγματοποιείται ετήσια στο μετρό των Βρυξελλών. Στο πλαίσιο αυτού του πρότζεκτ, ποιήματα ή μέρος αυτών αναρτώνται σε πινακίδες στο μετρό.
Έτσι πρόκρινε το ποίημα "Νιόβη ’74"...
"Αντλώ το όνομα από την ελληνική μυθολογία σύμφωνα με την οποία η Άρτεμις και ο Απόλλων σκότωσαν τα παιδιά της Νιόβης. Το ποίημα αναφέρεται σε μια θλιβερή παιδοκτονία στη διάρκεια της τουρκικής εισβολής. Και επειδή αυτό το ’74’ δεν θα έλεγε κάτι, έγραψα σε παρένθεση: Τουρκική εισβολή στην Κύπρο ’74"
Η "Νιόβη '74", όμως, με τον υπότιτλο "Τουρκική εισβολή στην Κύπρο, '74" μάλλον ενόχλησε τους γραφειοκράτες των Βρυξελλών και η Πολωνή επικεφαλής της EUNIC, Μπεάτα Ποντγκόρσκα, έσπευσε με επιστολή της να ζητήσει από τον ποιητή να την αποσύρει με την αιτιολογία ότι το «πρότζεκτ της Transpoesie δεν αποτελεί το κατάλληλο πλαίσιο για την παρουσίαση του ποιήματος Νιόβη»..
Beata Podgorska, διευθύντρια του πολωνικού τμήματος EUNIC στις Βρυξέλλες:
«Ως Πολωνή, αντιλαμβάνομαι απόλυτα τη φρικαλεότητα κάθε πολέμου. Ωστόσο, έχοντας συμβουλευτεί τους επικεφαλής, το συμβούλιο του οργανισμού θεωρεί πως το πρότζεκτ Transpoesie δεν αποτελεί το κατάλληλο πλαίσιο για την παρουσίαση του ποιήματος ’Νιόβη’. Θα θέλαμε να τονίσουμε πως ο οργανισμός μας βασίζεται στις Βρυξέλλες, μια πολύ ιδιαίτερη πόλη. Σε μερικούς μήνες, οι Βρυξέλλες και το Βέλγιο θα γιορτάσουν την 50ή επέτειο της συμφωνίας για την μετανάστευση Τούρκων στο Βέλγιο. Όπως γνωρίζετε, η τουρκική κοινότητα είναι μια από τις μεγαλύτερες στις Βρυξέλλες».
Με ανοιχτη επιστολή του στην εφημερίδα Αυγη ο γνωστός ποιητής κάνει εκκληση στον υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού αλλά και το υπουργείο Εξωτερικών της Κύπρου να ενεργήσουν, προκειμένου "να ανακληθεί η απόφαση της ευρωπαϊκής λογοκρισίας" που υπέστη το ποίημά του
"Νιόβη '74", το οποίο αποσύρθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση Εθνικών Ιδρυμάτων Πολιτισμού (ΕUNIC) με την αιτιολογία ότι θα ενοχληθεί "η μεγάλη τουρκική κοινότητα των Βρυξελλών"!
Ο Γιώργος Μοράρης αναφέρει συγκεκριμένα στην επιστολή του:
"Διά της παρούσης ανοιχτής επιστολής στην εφημερίδα 'Αυγή' θα ήθελα να παρακαλέσω τον υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου αλλά και το υπουργείο Εξωτερικών της Κύπρου να ενεργήσουν, ώστε να ανακληθεί η απόφαση της ευρωπαϊκής λογοκρισίας, την οποία άσκησε η European Union Nation all Institutes for Culture (EUNIC) Βρυξελλών στο πνευματικό μου δημιούργημα 'Νιόβη '74', και να απαιτήσουν τη συμμετοχή μας στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Transpoesie, όπως είχε αρχικά αποφασιστεί. Διότι αυτό απαιτεί η ευρωπαϊκή νομιμότητα, το επιβάλλει η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και το υποστηρίζουν οι ευρωπαϊκοί λαοί που εμφορούνται από τα δημοκρατικά ιδεώδη.
Επιπλέον, ως δημιουργός πνευματικής ιδιοκτησίας, έχω δικαίωμα και πρέπει να προστατευτώ έναντι της EUNIC σύμφωνα με την Οδηγία 2001/29 ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 22.05.2001 για την εναρμόνιση ορισμένων πτυχών του δικαιώματος του δημιουργού και συγγενικών δικαιωμάτων στην κοινωνία της πληροφορίας (επίσημη εφημερίδα Αρ.1.167 της 22.06.2001 σελ.0010-0019).
Εν κατακλείδι, θα ήθελα να καταγγείλω την κ. Μπεάτα Ποντγκόρσκα, διευθύντρια της European Union Nation all Institutes for Culture (EUNIC) Βρυξελλών, η οποία λογοκρίνει μια λογοτεχνική δημιουργία, παραβιάζει ευθέως κάθε έννοια πνευματικής ελευθερίας που προστατεύεται από διάφορες κοινοτικές νομοθεσίες και είναι απαράδεκτο, αυτή ως φυσικό πρόσωπο, να επιβάλλει βάναυσα τη θέλησή της στους δημοκρατικούς θεσμούς του κυπριακού κράτους. Είναι χρέος της κυπριακής πολιτείας να προστατεύσει τα δικαιώματα του ανθρώπου. Η ποίηση και η τέχνη έχει έναν δημόσιο χαρακτήρα, ένα ανθρωπιστικό νόημα, που αν της αφαιρεθεί, δεν έχει λόγο ύπαρξης".
Επισήμως αντιδράσεις από την Κύπρο και την Ελλάδα δεν έχουν υπάρξει εκτός από την ερώτηση που κατέθεσε την προηγούμενη Πέμπτη στο Ευρωκοινοβούλιο ο ευρωβουλευτής της ΕΔΕΚ Σοφοκλής Σοφοκλέους, ο οποίος σημειώνει στο κείμενο της ερώτησής του ότι "η απόφαση της EUNIC αντιτίθεται στην προαγωγή του πνεύματος κοινότητας και αλληλεγγύης" και ζητεί να αποσυρθεί.
Νιόβη (1974)
(Τουρκική Εισβολή στην Κύπρο ‘74)
Δεν έχασε μόνο τη μάχη
Έχασε περισσότερα από τη μάχη.
Μια Νιόβη δίχως δάκρυα.
Πέταξαν αίμα και ζωή
πίσω από τον άπιαστο τοίχο του σκοταδιού.
Ξέθαψαν τα παιδιά της απ' το πηγάδι
μ' ορθάνοιχτα τα στόματά τους
έτοιμα να τη φωνάξουν.
Κράτησε την ψυχή τους με το φιλί της.
Να ζωντάνευαν στην αγέννητη κραυγή τους
με τη διορία μιας μέρας.
Το ακτινοβόλο μικρό όραμα
από καπνό και παραλήρημα.
Είναι στην ανημποριά των ηττημένων,
να τους ξεγελούν
πλάσματα με χέρια αλαβάστρινα
μορφές μιας γλυπτικής που τους σκότωσαν.
Όταν δεν ξεπλένουν το κακό
με δάκρυα συντριβής
άσβεστη μένει η φωτιά στα μάτια.
Η δύναμή τους ακατάργητο πένθος.
Πηγές :sibilla-gr-sibilla
avgi
Δεν έχασε μόνο τη μάχη
Έχασε περισσότερα από τη μάχη.
Μια Νιόβη δίχως δάκρυα.
Πέταξαν αίμα και ζωή
πίσω από τον άπιαστο τοίχο του σκοταδιού.
Ξέθαψαν τα παιδιά της απ' το πηγάδι
μ' ορθάνοιχτα τα στόματά τους
έτοιμα να τη φωνάξουν.
Κράτησε την ψυχή τους με το φιλί της.
Να ζωντάνευαν στην αγέννητη κραυγή τους
με τη διορία μιας μέρας.
Το ακτινοβόλο μικρό όραμα
από καπνό και παραλήρημα.
Είναι στην ανημποριά των ηττημένων,
να τους ξεγελούν
πλάσματα με χέρια αλαβάστρινα
μορφές μιας γλυπτικής που τους σκότωσαν.
Όταν δεν ξεπλένουν το κακό
με δάκρυα συντριβής
άσβεστη μένει η φωτιά στα μάτια.
Η δύναμή τους ακατάργητο πένθος.
Πηγές :sibilla-gr-sibilla
avgi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου