15 Μαρτίου 2017

Θέλω να μείνω με το λαό μου και να μοιραστώ τα γυρίσματα της τύχης του


Tέλη δεκαετίας του '60 ,δικτατορία.Ο Φράνκλιν Α. Φορντ, κοσμήτορας της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Harvard, προτείνει στον Γ.Σεφέρη να διδάξει ποίηση στο Πανεπιστήμιο.
Η απάντηση του ποιητή είναι ένα ΟΧΙ .
Αρνείται να αποδεχτεί τον ετήσιο διορισμό στην έδρα του Charles Eliot Norton ,γιατί δεν θεωρεί την ποίηση μια "ιδιωτική υπόθεση", αλλά ακριβώς το αντίθετο. Μια "δημόσια υπόθεση".

"Φίλε κ. Φορντ,

Με τιμά εξαιρετικά το γράμμα σας, που με προσκαλεί να δεχτώ έναν ετήσιο διορισμό ως Καθηγητής της Ποιήσεως για το ακαδημαϊκό έτος 1969-1970, με μισθό 28.000 δολάρια.

Αν και δεν έμεινα ποτέ για καιρό στις Ηνωμένες Πολιτείες, αρκεί να αναλογιστώ πως ο μακαρίτης φίλος μου Θ.Σ. Έλλιοτ και ο Ιγκόρ Στραβίνσκι κράτησαν αυτή τη θέση για να αντιληφθώ τι σημαίνει ο διορισμός αυτός. Έτσι είμαι βέβαιος, θα καταλάβετε τη θλίψη μου τώρα που πρέπει να σας πληροφορήσω πως, με τις σημερινές συνθήκες, δεν μπορώ να τον αποδεχτώ.[...]

Γνωρίζετε πως από την περασμένη άνοιξη λειτουργεί λογοκρισία στη χώρα μου. Και πεποίθησή μου είναι πως κανένα γραφτό έργο δεν μπορεί να ευδοκιμήσει χωρίς ελευθερία της έκφρασης. Εννοώ όχι μόνο τη δικιά μου ελευθερία αλλά και την ελευθερία του κάθε άλλου να πολεμήσει τις ιδέες μου.

Το φημισμένο Πανεπιστήμιό σας απολαμβάνει βέβαια με θαυμάσιο τρόπο τα πλεονεκτήματα της ελευθερίας του λόγου. Όμως, αλίμονο, πιστεύω πως αν δεν υπάρχει ελευθερία έκφρασης στον ίδιο σου τον τόπο, δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο. Η κατάσταση του αυτοεξόριστου δε με ελκύει. Θέλω να μείνω με το λαό μου και να μοιραστώ τα γυρίσματα της τύχης του.

Ειλικρινά δικός σας

Γιώργος Σεφέρης

Το κείμενο της επιστολής Σεφέρη από :Θεόδωρος Α. Κουτρούκης
Πίνακας :Γ.Μόραλης -10 colored drawings for the poems of George Seferis, 1965

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου